هفت روز هفته

نیوجرسی یا بلوک نیوجرسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جداکنندهٔ نیوجرسی (به انگلیسی: New Jersey barrier) یا دیوار نیوجرسی (New Jersey wall) که در ایران به دلیل داشتن رنگ و مواد مشابه با بلوک سیمانی و جدول بتنی، به طور معمول به آن «بلوک نیوجرسی» گفته می‌شود، قطعات ساخته شده از بتن یا پلاستیک است که کاربرد اصلی آنها جداکردن مسیرهای ترافیک جاده‌ها از یکدیگر است، هر چند برای مسدودسازی معابر یا جاده‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت برخورد خودرو، آسیب کمتری به آن وارد شود و در عین حال، مانع عبور خودرو به مسیر روبه‌رو و تصادف از روبه‌رو شوند. این قطعات در دههٔ ۱۹۵۰ میلادی در مؤسسهٔ فنّاوری استیونز و با هدایت ادارهٔ ایالتیِ بزرگراه‌های نیوجرسی در ایالت نیوجرسی طراحی شدند و نام‌گذاری آنها بر این اساس است.

نیوجرسی،نوعی ازحفاظهای بتنی است که جهت هدایت کردن وسایل نقلیه در مسیر مورد نظر و همچنین برای جلوگیری از تصادفات و کاهش خسارات ناشی از آن استفاده می گردد به همین دلیل تهیه آن همانند خرید بتن اکسپوز می تواند موضوع مهمی باشد.

کاربردهای مختلف نیوجرسی:

نیوجرسی علاوه برکم کردن خسارات ناشی از تصادفات جاده ای در وسایل نقلیه،به عنوان محافظ عابران پیاده و کارگران پروژه های عمرانی ، موانع موقتی ، موانع امنیتی و حتی به عنوان سیل بند و برای هدایت کردن آب رودخانه ها و . . . کاربرد دارد.

مصالح تشکیل دهنده نیوجرسی چه چیزی هایی هستند؟

 

به طور کلی برای ساخت نیوجرسی مصالح زیر مورد نیاز می باشد:

  • سیمان: سیمان مورد استفاده برای ساخت نیوجرسی باید با استانداردهای تعیین شده در مطابقت کامل باشد.
  • افزودنی: دلیل استفاده از افزودنی های سیمانی و پودری در ساخت مفصل قالب نیوجرسی، سهولت پر کردن قالب، کاهش میزان آب نسبت به سیمان، دسترسی به سطوح صیقلی و صاف می باشد.
  • سنگدانه: سنگدانه های مورد استفاده در این قطعه و بتن اکسپوز باید مطابق با استاندارد های شماره سیصد و بیست، استاندارد ملی ایران باشد.
  • آب: یکی دیگر از موارد مورد استفاده در این قطعه آبی است که به دور از مواد آلی، اسیدی و قلیایی باشد.
  • میلگرد: میلگرد استاندارد مورد استفاده در این قطعه میلگرد A3 است که از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد.

قالب نیوجرسی چیست؟

 

جدول بتنی-ابنیه سازان

 

قالب نیوجرسی یکی از متداول ترین انواع قالب است که در پروژه های مختلف عمرانی از ساختمان سازی تا راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این قالب ها همانند انواع دیگر قالب های موجود در بازار، باعث می شوند که سازه ها به شکل اصولی و با اجزای یکنواخت ساخته شوند.

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، قالب های نیوجرسی را مانند کف پوش بتنی برای قالب زنی مواد مختلف به خصوص بتن برای ساخت پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می دهند. یکی از مهم ترین ویژگی این قالب ها آن است که شما می توانید با توجه به معماری سازه، آن ها را در ابعاد و شکل های مختلف طراحی کنید و مورد استفاده قرار دهید.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این نوع از قالب ها، ساخت سازه ای یکپارچه و بدون درز است، از این رو این قالب ها برای ساخت سازه هایی با ظرافت و دقت بالا انتخابی بسیار دقیق و اصولی به شمار می روند.

قالب های نیوجرسی در راه سازی

متداول ترین انواع قالب های نیوجرسی که به آن مانع نیوجرسی نیز گفته می شود، قطعات پیش ساخته بتنی هستند که در اطراف جاده برای هدایت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت بروز حادثه و برخورد وسایل نقلیه در حال حرکت با قالب نیوجرسی، قالب به دلیل داشتن زاویه کم لبه به عنوان هدایتگر برگردان عمل می کند و خسارات و پیامدهای تصادف را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

از این نوع قالب ها می توان به عنوان موانع ضد تروریستی، موانع موقت، جلوگیری از انتشار آتش سوزی در جنگل ها، سیل بند، چند خطه کردن جاده ها و هدایتگر رودخانه ها استفاده کرد.

نکات مهم درباره قالب های نیوجرسی

از این قالب ها برای اولین بار در سال 1950 در بزرگ راه های نیوجرسی آمریکا، برای چند خطه کردن بزرگ راه ها استفاده شده است. تا مدت ها این قالب ها به صورت لولایی طراحی می شدند و مورد استفاده قرار می گرفتند، اما بعد از مدتی به علت عدم ایجاد ایمنی کامل این قالب ها به صورت لولایی طراحی و ساخته شد.

در این نوع از قالب ها، سیستم مفصلی از نوع مفصل نر و ماده است و می تواند استحکام و مقاومت بالایی در برابر برخورد انواع وسایل نقلیه از خود نشان دهد. از دیگر مزایای استفاده از این قالب ها آن است که ارتفاع قالب از افتادن نور ماشین های روبه رو در چشم رانندگان جلوگیری و به این شکل از بروز حوداث تا حد زیادی پیشگیری می کند.

طراحی و ساخت قالب های نیوجرسی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این نوع قالب ها در ابعاد مختلفی با توجه به پروژه های عمرانی مورد استفاده ساخته می شوند، اما به طور کلی مرسوم ترین ابعاد قالب نیوجرسی 4 و 6 متری می باشد. برای ایجاد ایمنی کامل، این قالب ها باید مقاومت کششی بالایی داشته و خواص فیزیکی و شیمیایی حفاظ ها را به طور کامل داشته باشند.

یکپارچگی این قالب ها نیز مسئله ای بسیار مهم است، زیرا هر گونه بیرون زدگی قالب در اثر برخورد خودرو می تواند تلفات و خسارات را چندین برابر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان