هفت روز هفته

کاربرد و شرایط نگهداری بلوک سیمانی

کاربرد بلوک سیمانی توپر و توخالی:

 

  • دیوارچینی حیاط
  • دیوارچینی ساختمان
  • جداسازی داخل ساختمان
  • بلوک استاندارد و سالم باید سطحی یک‌دست و صاف و چسبنده و ساختاری مستطیل‌شکل داشته باشد. دما و شرایط محیطی اجرای آن مهم است.

 

انواع عمل‌آوری بلوک‌های سیمانی:

 

الف) عمل‌آوری با آب: در این روش آب‌پاشی منظم و بااحتیاط انجام می‌شود. بلوک از صدمات ممکن و احتمالی نور و باد و باران در امان نگاه داشته می‌شود. این روش حدود یک هفته زمان می‌برد.

ب) عمل‌آوری با گرما: در این روش بلوک‌ها در مقابل بادبزن‌های برقی قرار می‌گیرند. لازم است از رویارویی با جریان هوای آزاد محافظت شوند. همچنین باید مراقبت شود رطوبت موجود در بلوک‌ها از بین نرود.

ج)این روش که سریع‌ترین روش عمل آوردن بلوک سیمانی محسوب می‌شود، قرار دادن بلوک در محیطی خاص و در معرض بخار آب است. این تنها روشی است که نیازمند انتقال مصالح به اتاقی با تجهیزات خاص و شرایط معین استاندارد است. در این اتاق، کاهش و افزایش دما به آرامی صورت می‌گیرد و از کاهش رطوبت بلوک سیمانی جلوگیری به عمل می‌آید. این پروسه‌ی عمل‌آوری یک روز زمان می‌برد.

 

 

نکاتی که باید هنگام استفاده از بلوک‌های سیمانی به آنها توجه داشت:

 

ابنیه سازان مبتکر - بلوک سیمانی

 

  • به منظور حفظ چسبندگی بلوک‌ها ، باید مداوما در حین کار خیسانده شوند و رطوبت آنها حفظ گردد.
  • بلوک‌های مورد استفاده باید هم‌عرض هم و هم‌عرض با دیوار چیده شوند.
  • بلوک‌چینی از ابتدا و انتهای دیوار شروع شده و به وسط دیوار می‌رسد.
  • برای مقاومت بیشتر بلوک سیمانی از روش مسلح کردن استفاده می‌کنند. به این شکل که میلگردهای فلزی را داخل سوراخ‌های بلوک جای می‌دهند.

 

مزایا و معایب استفاده از بلوک سیمانی

از مزایای استفاده از بلوک سیمانی در ساختمان‌سازی می‌توان به افزایش سرعت دیوار چینی و ساخت سازه و کاهش هزینه نسبت به دیوارهای آجری اشاره کرد. دوام کم در مقابل رطوبت، ضایعات زیاد در زمان حمل و نقل و ساخت دیوارها یا سقف‌ها و استحکام کم در ارتفاع بالای 3 متر از معایب بلوک‌های سیمانی به شمار می‌رود.

 

ابنیه سازان مبتکر - بلوک سیمانی

 

استاندارد بلوک سیمانی

استاندارد مصالح ساختمانی ایران به شماره ISIRI 70-1 بیان می کند که بلوک‌های توخالی دیواری باید در اندازه‌های 40×30×20 ، 40×20×20 و 40×10×20 سانتیمتر ساخته شوند. در این استاندارد آمده است که جمع طول قطعات توپر باید بیش از کل طول در همان جهت باشد و سطح بخش‌های پر بیش از 50 درصد سطح کل بلوک در جهت عمود بر بار وارده را در بر گیرد. در این استاندارد ضخامت حداقل جداره‌ها و پوسته خارجی بلوک‌ها برای بلوک‌های کوچک 3 سانتیمتر و برای بلوک‌های متوسط و بزرگ 4 سانتیمتر تعیین شده است.

 

 

انواع بلوک سیمانی

 

  •  بلوک صنعتی
  •  بلوک معدنی

 

 

بلوک صنعتی

 

بلوک صنعتی از ترکیب سبک دانه‌های صنعتی با سیمان و آب ساخته می‌شود. این نوع بلوک‌ها دارای جرم حجمی کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و حداقل مقاومت آنها ۳۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. تفاوت بلوک‌های سبک صنعتی با بلوک‌های سیمانی معمولی این است که برای داشتن خواص عایق کاری بیشتر، ضخامت جداره بلوک‌های توخالی آنها بیشتر است (چیزی در حدود ۳ سانتی متر).

 

انواع بلوک صنعتی

 

  •  لیکا
  •  سرباره ذوب آهن

 

 

بلوک لیکا

 

بلوک سبک لیکا یا بلوک پوکه صنعتی از ترکیب سبک دانه، سیمان و آب تولید می‌شود. واژه لیکا (Leca) مخفف عبارت Lightweight expanded clay aggregate است که به معنای دانه رس سبک منبسط شده است.

در ساخت این بلوک‌ها، ریزدانه های طبیعی را از بتن حذف کرده که به این ترتیب محصول نهایی سبک وزن بوده و نسبت به بتن نیمه سبک تخلخل بیشتری دارد. بلوک‌های سیمانی دانه سبک اغلب دارای وزن فضایی کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند.

 

 

بلوک معدنی

 

بلوک سبک معدنی از مخلوط کردن آب، سیمان و پوکه معدنی تولید می‌شود. پوکه معدنی همان طور که از نامش پیداست، نوعی پوکه است که از معدن استخراج می‌شود و همان خاکستر مواد آتشفشانی می‌باشد. پوکه معدنی در بخش‌های شمالی کشور به میزان زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که این نوع بلوک‌ها قیمت مناسبی دارند. پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی تبریز دو نمونه از رایج‌ترین پوکه‌های معدنی موجود در ایران می‌باشند.

بلوک سبک صنعتی که به آن بلوک پوکه‌ای نیز می‌گویند معمولا از ترکیب سیمان عیار ۳۵۰ و این دو نوع پوکه به میزان و نسبت‌های مشخص تولید می‌شوند. این نوع بلوک با توجه به نیاز شما و نوع دیواری که قصد ساخت آن را دارید، در ابعاد و سایزهای مختلف و در دو نوع سه جداره و چهارجداره تولید و به بازار عرضه می شوند.

از مزایای بلوک معدنی می‌توان به کاهش وزن ساختمان و عایق صوتی و حرارتی بودن آن اشاره کرد. این بلوک‌ها دارای دو نوع توپر و سوراخ دار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button