هفت روز هفته

بهترین انتخاب جهت کفسازی حیاط و پیاده رو

 

هدف از كف‌سازى به وسیله کفپوش بتنی و موزاییک بتنی ، به وجود آوردن سطحى هموار است كه بتواند نيازها و خواسته‌هاى مصرف كننده را برآورده نمايد.

البته شكل و جنس آن به نوع كاربرى آن بستگى دارد. به عنوان نمونه كف سرويس‌ها در طبقات فوقانى ساختمان و كف زير زمين‌ها و سالن‌ها، پارکینگ ها و محوطه حیاط و پیاده و… با يكديگر تفاوت داشته و شرايط ويژه‌ى خود را دارد. بايد دقت شود كه كف‌سازى با مصالحى صورت گیرد كه بتواند وزن خود را به خوبى تحمل نموده و سطح رويى آن بتواند در مقابل سايش مقاومت نمايد.

براى تعيين نوع كف‌سازى، لازم است ابتدا محلى كه كف‌سازى آن مورد نظر است معين شود. برای مثال در زمین خشک صاف نمودن و متراكم كردن سطح كف‌سازى و پر کردن مناطق حفره‌ای و خالی با بتن و یکدست کردن سطح و در زمین مرطوب با کوبیدن سطح و پر کردن حفره و مناطق خالی با سنگ و شن ریز به سطح صاف و یکنواخت دست پیدا می‌کنیم.

 

حال که به یک شناخت اولیه از اصول کف و کف‌سازی رسیدیم بحث انتخاب به میان می‌آید و آن هم انتخاب بهترین کفپوش بتنی برای محوطه مورد نظر ما در بحث بهترین انتخاب عوامل زیر اثرگذار هستند:

  •  نوع زير سازى محل اجرا
  •  زیبایی و کیفیت و دوام
  •  قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن
  •  مقاومت در مقابل آتش سوزى و مواد شيميايى
  •  ايمنى و راحتى در حركت (بدون سر خوردن)
  •  هزينه‌ى اجرا و نگهدارى
  •  سليقه‌ى شخصى

طبیعی است که کفپوشی نمی‌تواند تمام خواسته‌هاى مورد نظر را تامين نمايد اما بعضى از پوشش‌ها مى‌توانند به طور نسبى، مصرف‌كننده را برآورده نمايند.

 

 

موزاییک بتنی

 

در ساختمان‌هاى مسكونى، ادارات، مدارس و…رايج ترين و اقتصادی‌ترین پوشش كف، موزاييك و کفپوش بتنی است.

موزاييك و کفپوش بتنی پرسی در اندازه‌ها و انواع گوناگون جهت كفپوش فضاهاى داخلى و محوطه‌هاى خارجى ساختمان استفاده مى‌شود. به طور كلى موزاييك‌ها به دو نوع موزاييك ويبره‌اى و موزاييك پرسى تقسيم بندى مى‌شوند.

موزاييك‌هاى ويبره‌اى دركف‌سازى پارك‌ها و حياط و موزاييك‌هاى پرسى در محل‌هاى مختلفى مانند ساختمان‌هاى مسكونى، اداراى و… مورد استفاده مى‌باشند.

با توجه به قیمت پایین و تنوع مناسب برای پروژه‌هایی که تاکید بر اقتصادی بودند دارند مناسب است و خیلی بر روی زیبایی و دوام آن نمی‌توان تاکید کرد.

 

ابنیه سازان مبتکر-کفپوش بتنی

 

کفپوش بتنی:

این نوع کفپوش با توجه به تنوع و قیمت مقرون به صرفه‌اش کاربرد فراوانی یافته است. کفپوش بتنی پرسی همانند موزاییک در دو نوع ویبره‌ای و پرسی تولید می‌شود. نوع ویبره‌ای آن در انواع واش‌بتن، پازلی و … تولید می‎شود. برای مثال برای محوطه پارک و فضای سبز از نوع پازلی و ویبره‌ای معمولی به دلیل فرش‌گذاری زیبا و یکنواختی که دارد استفاده می‌گردد.

 

ابنیه سازان مبتکر-کفپوش بتنی

 

نوع واش‌بتن آن به دلیل بهره بردند از سنگ دانه‌های رنگی طبیعی که نقاش طبیعت در خلق آن اثرگذار بوده در محوطه‌های ویلایی، باغ، رمپ، پارکینگ، محوطه بیرونی مغازه‌ و مراکز تجاری و ساختمانی مجلل استفاده می‌شود، این نوع از کفپوش‌های ویبره‌ای جلوه‌ی رنگارنگی را در کنار هم بوجود می‌آورد و روح طبیعت را در جان یک ساختمان و نمای بیرونی آن زنده می‌کند. بیشتر واش‌بتن با سنگدانه‌های تیره در مکانهای پر تردد و با سنگدانه‌های روشن در محوطه‌های ویلایی و کم تردد مسکونی استفاده می‌شود.

 

کفپوش بتنی پلیمری(سنگ مصنوعی)

کفپوش پلیمری یا سنگ مصنوعی که سیمان پلیمر شده نیز نامیده می‌شود نوع دیگری از کفپوش است که با توجه بافت و ساختار ترکیبی مواد آن از مقاومت ترکیبی، پیوستگی سطحی و تراکم مولکولی بالایی برخوردار می‌باشد. با توجه به این شرایط از استحکام بیشتری نسبت به سنگهای طبیعی برخوردار بوده و طیف رنگی و طرحهای متنوعی را دارا می‌باشد.

 

این نوع کفپوش با توجه به وزن سبک‌تر و تنوع طرح و رنگ بیشتر کاربرد بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارد، از جمله کاربردهای آن:

پیاده‌رو، حیاط، پشت بام، سنگ فرش بام، باغ و پارکینگ، دیوارپوش و … است.

از مزایای این نوع کفپوش می‌توان به وزن سبک تر، عدم تیرگی به مرور زمان، قدرت چسبندگی بیشتر، مقاومت بیشتر در برابر سرما و گرما، عایق صوتی و حرارتی بهتر، تنوع در رنگ، طرح و ابعاد و قیمت مناسب و هزینه اجرا و نگهداری عالی آن را ذکر کرد.

 

 

آخرین نوع کفپوش مورد بررسی ما کفپوش سنگی است. این نوع کفپوش همانگونه که از اسمش پیداست از جنس سنگ طبیعی می‌باشند. این نوع کفپوش که برگرفته از دل طبیعت و جنس طبیعی سنگ است زیبایی خلقت را به رخ می‌کشد و این زیبایی طبیعی نقص‌های این کفپوش را تا حدود زیادی می‌پوشاند و نشان می‌دهد چرا قرنهاست که این کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هزینه برای شما مطرح نباشد و کفپوش سنگی مزیت دوام بالا، جلاپذیری، نگهداری و نظافت آسان و در برابر خط و خطوط مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. کفپوش سنگی ذات سردی دارد و با سرما انس گرفته است ولی گرما را خوب منتقل می‌کند.

 

ابنیه سازان مبتکر-کفپوش بتنی

 

این نوع کفپوش در مقایسه با سایر کفپوش‌ها قیمت چند برابری دارد و در برخی موارد به بیش از 10برابر هم می‌رسد، وزن سنگین این نوع کفپوش نیز هزینه حمل و مهارت خاص در اجرا می‌طلبد، جنس سخت این نوع کفپوش در برابر برخورد اشیا و افراد احتمال آسیب دیدگی را بالا می‌برد، کفپوش سنگی عایق خوبی نیست و برای انتقال گرما باید سیستم گرمایشی در زیر آن اجرا شود و صیقلی و لیز بودن سطح این نوع کفپوش نیز خطرات خاص خود را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button