هفت روز هفته

روسازی با کفپوش های بتنی ( روسازی بلوکی)

روسازی ها یکی از مهمترین زیرساخت های هر کشوری محسوب می شوند . به طوری که سالانه مبالغ هنگفتی به ساخت ، نگهداری و مرمت آن ها اختصاص می یابد

. پویایی و عملکرد مطلوب سیستم حمل و نقل هر کشوری رابطه مستقیم با وضعیت و قابلیت سرویس دهی شبکه روسازی های آن کشور دارد.روسازی های بلوکی بتنی مانند کفپوش بتنی از جمله زیرساخت هایی هستند که مزایای فراوانی نظیر مقاومت و دوام زیاد در برابر بارهای وارده ، هزینه ساخت کم و سرعت اجرایی بالا دارند که می تواند نقش مؤثری در عملکرد مطلوب سیستم حمل و نقل داشته باشند.

ابنیه سازان مبتکر-کفپوش بتنی

انواع روسازی

 از دید عملکرد به سه بخش:

  1. روسازی صلب (Rigid Pavement)
  2. روسازی انعطاف پذیر  (Fleible Pavement)
  3. روسازی نیمه صلب ( Semi Rigid Pavement)

تقسیم می شوند. استفاده از روسازی با انواع کفپوش بتنی دارای مزایای فراوانی از جمله استفاده در هر نوع شرایط آب و هوایی،افزایش سرعت اجرا، کاهش مشکلات اجرایی و ارزانی ماشین آلات اجرای روسازی بتنی نسبت به سایر روسازی ها می باشد. کشورهای بسیاری به منظور افزایش بهره وری از تمامی تسهیلات حمل و نقل خود ، روسازی بلوکی بتنی را در کنار سایر سیستم های متداول آسفالتی و بتنی مورد توجه قرار داده اند.

دو عامل بسیار مهم در زمینه کفپوش بتنی شامل مشخصات مکانیکی  نظیر مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و مقاومت کششی ) و دوام (شامل جذب آب، مقاومت در برابر سیکل یخبندان و آب شدگی مجدد و نفوذ یون کلرید در محیط های قلیایی) می باشد که با داشتن طرح اختلاط مناسب و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کارآمد قابل تامین می باشد.

 امروزه با توجه به امکان برآورده ساختن الزامات همزمان مقاومت و دوام در کفپوش های بتنی با استفاده از مواد افزودنی و روش تولید مناسب دستیابی به این دو عامل امکان پذیر است. عامل نفوذپذیری نقش مهمی در زمینه دوام ایفا می کند، زیرا نفوذپذیری مقدار نفوذ رطوبت را که ممکن است دارای یون های مخرب باشند و همچنین حرکت آب را در فرآیند حرارت دهی یا یخ زدن، کنترل می کند.

عامل مقاومت نیز که قابلیت تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی را روی این روسازی میسر می کند. این فن آوری می تواند در مورد زیرساخت های حمل و نقل کشور ایران نیز بسیار پرکاربرد است . امروزه استانداردهای معتبر  ملی و بین المللی در زمینه کفپوش های بتنی تدوین شده است که  به مشخصات فنی و الزامات در برخی از آنها نظیرISIRI20185کفپوش های بتنی که ترجمه استاندارد  BS1338 ، ISIRI 755-2 ، ASTM 936 و … اشاره شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button