هفت روز هفته

امروزه بتن و فرآورده های بتنی یکی از پرکاربردترین موارد مورد استفاده است. کفپوش بتنی

هر آنچه راجع به کفپوش های بتنی باید بدانید

 

امروزه بتن و فرآورده های بتنی یکی از پرکاربردترین موارد مورد استفاده است. کفپوش بتنی نمونه ای از انواع کفپوش هایی است که به دلیل ساختار سخت خود بیش تر در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که کفپوش بتنی از سختی قابل توجهی برخوردار می باشد، می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب در مکان های پر تردد در نظر گرفته شود. ضخامت این گونه کفپوش ها بر حسب نوع استفاده آن متفاوت می باشد.

 

کفپوش بتنی

بتن به ترکیبی گفته می شود که از مخلوط سنگریزه های صخره ای و گرانیتی، چسباننده سیمانی (سنگ آهک، سولفات کلسیم) و آب ساخته می شود. در گذشته بتن بیشتر برای زیرسازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه استفاده از آن به عنوان کفپوش در ساختمان های نوساز رواج یافته است. کفپوش بتنی به دلیل مقاومت بسیار بالا در مکان های مختلف از جمله اتاق نشیمن، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و غذاخوری، سرویس بهداشتی، حمام و… مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی مواد تشکیل دهنده کفپوش های بتنی شامل سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، آب، سولفات کلسیم، آهک، چسب بتن و مقداری رنگ برای انواع رنگی می باشد.

 

کفپوش های بتنی می توانند در دو حالت روکار و زیرسازی مورد استفاده قرار گیرند. کفپوش های بتنی که به صورت روکار مورد استفاده قرار می گیرند، ظاهری همگن تر دارند. این گونه کفپوش ها دارای دوام بیش تری بوده دیرتر دچار آسیب و ترک خوردگی می شوند. در مقابل کفپوش های بتنی که برای زیرسازی مورد استفاده قرار گرفته و شکل پایه ای دارند، از مواد درشت تری تشکیل شده و چندان ظاهر یکنواخت و همگن ندارند.

 

انواع کفپوش بتنی

کفپوش بتنی انواع مختلفی دارد و بر اساس متریال کاربردی و مکان استفاده به نمونه های مختلف تقسیم بندی می شود:

 

کفپوش بتنی ترافیکی

این کفپوش ها دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. از این رو برای استفاده در مکان های پر تردد گزینه ای مناسب برای انتخاب می باشد. این کف پوش ها دارای دو شکل مستطیلی و شش ضلعی بوده و در رنگ های مختلف قابل دسترسی می باشند.

 

کفپوش بتنی پیش ساخته

همان گونه که از نام آن ها پیداست، این کفپوش ها به صورت قطعات پیش ساخته بوده و برای نصب به محل مورد نظر انتقال داده شده و نصب می شوند.

 

کفپوش بتنی پیاده رو

استفاده از این کفپوش در مکان هایی مانند پیاده روها، پارکینگ، باغ و به طور کلی محوطه سازی صورت می گیرد. این کفپوش از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازه های مختلف در بازار موجود می باشد.

 

کفپوش بتنی پازلی

همانطور که از اسم این محصول پیداست این نوع کفپوش بتنی ظاهری ماننده پازل دارد . از کاربرد های کفپوش بتنی پازلی می توان به استفاده از آن در پیاده رو ها و معابر را نام برد .

 

انواع کفپوش بتنی پازلی
کفپوش های بتنی پازلی انواع مختلف دارد که دارد :

  1. کفپوش های بتنی پازلی طرح آی
  2. کفپوش های بتنی پازلی طرح تبری
  3. کفپوش بتنی پازلی طرح پازل
  4. کفپوش بتنی شش ضلغی
  5. کفپوش بتنی پازلی طرح موج
  6. کفپوش های بتنی پازلی ظرح پنج ضلعی
  7. کفپوش بتنی پازلی طرح کنگره

مطلب مرتبط:

محوطه سازی با کفپوش بتنی

 

کفپوش بتنی آراکس

این مدل کفپوش بتنی از لحاظ صنعتی از استحکام بالایی برخودرار می باشد. این کفپوش به سه شکل به بازار عرضه می شود: کفپوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری که هر کدام ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند.

 

کفپوش بتنی طرح سنگ

 

همان گونه که از نام این این کفپوش پیداست، طرح آن به صورت سنگی بوده و کاربرد آن همانند کفپوش پیاده رو می باشد.

 

کفپوش بتنی ضد سایش

مواد سازنده این نوع از کفپوش بتنی سیمان ، چسب بتن ، افزودنی فوق روان کننده و آب می باشد.

 

انواع کفپوش ضد سایش

کفپوش بتنی ضد سایش از سیمان ماسه، چسب بتن و افزودنی فوق روان کننده بتن و آب تشکیل می شوند. کفپوش بتنی ضد سایش در ابعاد وطرح های گوناگونی تولید میگردد

  1. کفپوش بتنی ضد سایش شیار دار نابینایان
  2. کفپوش بتنی ضد سایش پازلی طرح موج
  3. کفپوش بتنی ضد سایش پازلی طرح کنگره
  4. کفپوش بتنی ضد سایش پازلی طرح شش ضلعی
  5. کفپوش بتنی ضد سایش پازلی طرح پنج ضلعی
  6.  کفپوش بتنی ضد سایش پازلی طرح آی
  7. کفپوش بتنی ضد سایش پوست ماری

 

کفپوش بتنی دارای مزایایی است که در زیر شرح داده شده است:

  • کفپوش بتنی در طرح ها و رنگ های متنوع وجود دارد.
  • بتن مقاومت بالایی دارد و به راحتی دچار خراشیدگی و آسیب نمی شود.
  • کفپوش بتنی گرما را جذب می کند و نقش موثری در کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی ایفا می کند. استفاده از این کفپوش ها باعث گرم شدن کف اتاق می شود.
  • مراقبت از کفپوش بتنی بسیار راحت است. این کفپوش با تی مرطوب و مواد شوینده تمیز می شود.

معایب استفاده از کفپوش بتنی

  • در کنار مزایایی که از آن ها نام برده شد، استفاده از کفپوش های بتنی معایبی نیز دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این کفپوش ها اگر دارای برجستگی در سطح خود نباشند، لغزنده بوده و راه رفتن بر روی آن مشکل می شود.
  • این نوع کفپوش دارای سختی بالایی می باشد. بنابرانی بهتر است در مکان های تردد کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.
  • کفپوش های بتنی سرما را در خود حفظ کرده و باعث سردی محیط می شوند. بنابراین استفاده از آن ها در مکان های سردسیر توصیه نمی شود.
  • ماندگاری رطوبت در سطح این گونه کفپوش ها باعث ایجاد آلودگی و لک بر روی آن ها می شود.

رنگ آمیزی کفپوش بتنی

در رنگ آمیزی کفپوش بتنی ویبره ای از رنگ های اکریلیک و رنگ های اسیدی استفاده می شود. رنگ های اسیدی در بافت بتن نفوذ کرده و بعد از انجام واکنش، جزئی از بتن می شوند. این نوع رنگ دوام و پایداری بالایی دارد و به مرور زمان کمرنگ یا پوسته پوسته نمی شود. رنگ های اکریلیک بر پایه آب هستند و با بتن واکنش نمی دهند. این نوع رنگ سطحی شفاف و براق ایجاد می کند و نمایی مانند استیل به ارمغان می آورد.

کفپوش بتنی بر اساس استاندارد 755 ملی ایران تولید می شود و برای کفسازی پارک ها ، معابر شهری و … مورد استفاده قرار می گیرد . کفپوش های بتنی دارای خاصیت ضدسایش و مقاوم در مقابل تغییرات جوی می باشند .

 

مواد تشکیل دهنده کف پوش بتنی :

  • آب
  • سیمان سفید
  • سیمان سیاه
  • پیگمنت
  • رزین یا فوق روان کننده

 

کاربرد کف‌پوش بتنی

کف‌پوش بتنی در سبک‌های مختلف معماری و طراحی، مانند سبک‌های صنعتی و مدرن و حتی سبک‌های روستایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. کف‌پوش‌های بتنی به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد بتن، گزینه‌ی بسیار متمایز و منحصربه‌فردی، نسبت به کف‌پوش‌های دیگر هستند.

علاوه بر این، نمای ظاهری کف‌پوش‌های بتنی سبب شده که به‌سرعت محبوبیت بالایی در بین طراحان دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال به دست آورند. از کف‌پوش‌های بتنی هم به‌صورت یکدست و هم به‌صورت کاشی‌های بتنی از پیش آماده، در سطح کف فضای موردنظر استفاده می شود. کف‌پوش بتنی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر وزن بالا، شرایط محیطی و موارد مختلف دارد. طول عمر بالای این محصول و امکان به‌کارگیری آن در هر فضایی از خانه و ساختمان، از دیگر ویژگی‌های این کف‌پوش منحصربه‌فرد است.

 

رنگ اصلی بتن با کمترین قیمت ممکن، خاکستری مات است و این رنگ واحد و خنثی، به‌راحتی با هر رنگ غالب در دکوراسیون فضای داخلی هماهنگ می‌شود و نتیجه مطلوبی می‌دهد. با وجود این، امروزه با استفاده از رنگ‌های اسیدی و اکرلیک، کف‌پوش‌های بتنی در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند که می‌توانند پاسخگوی هر نوع سلیقه و سبکی باشند.

رنگ‌های اکلریک بر روی بتن سطحی یکنواخت و براق و شفاف ایجاد می‌کنند و محدودیت رنگ کمتری دارند، درصورتی‌ که رنگ‌های اسیدی به علت نفوذ در بافت بتن و واکنش با آن، جزئی از بتن شده و ظاهری مات به محصول می‌دهند. براقی ایجادشده براثر رنگ‌های اکلریک، روی سطح کف‌پوش بتنی، نمایی شفاف و سطحی مشابه با رزین ایجاد می‌کند. کف‌پوش‌های بتنی که ازلحاظ قیمت نسبت به انواع دیگر این محصول گران‌تر هستند، ظاهر و پرداخت‌های متفاوتی دارند، خرده‌سنگ‌های داخل ترکیب بتن نیز پس از خشک شدن قابل‌مشاهده است و نمای منحصربه‌فردی به فضا می‌دهد. علاوه بر این می‌توان از خرده‌سنگ‌های متفاوت‌تر و دارای نمای منحصربه‌فرد در ترکیب مخلوط بتن استفاده کرد و کف‌پوشی متفاوت و زیبا ایجاد کرد.

 

مزایای استفاده از کف‌پوش بتنی:

  • سرعت اجرای بالا
  • طول عمر بالا و مراقبت آسان
  • راحتی تمیز کردن کف‌پوش بتنی با استفاده از دستمال مرطوب و شوینده‌های عادی
  • مقاومت بالا در برابر وزن، خراشیدگی و آسیب‌های محیطی
  • تنوع رنگ و بافت در سطح کف‌پوش بتنی
  • عایق حرارتی در کف ساختمان به علت خاصیت جذب گرما
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و حوادث طبیعی
  • قیمت بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با کاشی یا چوب
  • هزینه پایین نگه‌داری، تعمیر و تمیز سازی
  • سازگار با محیط‌ زیست
  • کفپوش بتنی در طرح ها و رنگ های متنوع وجود دارد.
  • بتن مقاومت بالایی دارد و به راحتی دچار خراشیدگی و آسیب نمیشود.
  • امکان ایجاد کف‌پوشی یکدست با نمایی منسجم
  • امکان ایجاد بافت‌های مختلف براثر به‌کارگیری متریال مختلف مخلوط
  • این کف پوش ها ضدسایش ، فرسایش می باشند.
  • رنگ‌آمیزی بر روی سطح آن و ایجاد سطحی با شفافیت و یا ماتی دلخواه و بافت‌های مختلف مشابه با مرمر، سنگ، چوب و یا موارد دیگر
  • کفپوش بتنی گرما را جذب میکند و نقش موثری در کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی ایفا میکند. استفاده از این کفپوش ها باعث گرم شدن کف اتاق میشود.

دوام بسیار بالا :

مهم ترین مزایای استفاده از کفپوش بتنی ، داشتن دوام بسیار بالای آن ها در برابر سرما ، گرما ، و شرایط جوی متغییر است. این نوع از کفپوش ها بسیار مقاوم هستند ، حتی پایه وسایل سنگین ، مانند لاستیک ماشین ها ، پایه مبلمان ، یا حتی پنجه حیوانات نمیتواند به آنها آسیبی برساند. به همین دلیل بسیار مورد استقبال واقع میشوند ، استفاده از این کفپوش ها در پارکینگ ها ، فضاهای پر تردد ، بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین این کفپوش ها مناسب برای استفاده در پارک ها و محدوده بازی کودکان نیز هستند.

 

تنوع در طرح و رنگ های مختلف :

بسیاری از عموم فکر میکنند کفپوش های بتنی دارای طرح های یکنواخت و ساده ای هستند. در حالی که این روزها ، کفپوش های بتنی دارای اشکال و رنگ بندی بسیار متنوعی هستند.

 

به همین دلیل مناسب استفاده برای بسیاری از مکان ها می باشند. بتن دارای قالب های بسیاری است و می تواند به اشکال مختلفی با طرح ها و رنگ های بسیار زیادی ساخته شده و به فروش برسد.

 

تنوع در طرح و رنگ بتن است که این محصول ساختمانی را به سرعت به محبوبیت رسانده و حتی با قرار دادن چندین کفپوش در کنار هم در بسیاری از مکان ها ، نمایی فوق العاده به ساختمان و حتی مکان های عمومی می دهد.

 

سهولت بسیار در نگهداری کفپوش بتنی :

نگهداری این مدل از کفپوش ها بسیار آسان است به صورتی به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا با شرایط سخت و جوی نامناسب کمتر دچار آسیب میشوند. اما اگر به هر دلیلی دچار آسیب یا شگستگی شدند به سادگی قابل تعمیر و تعویض هستند. این کفپوش ها در بازار به وفور یافت میشوند و مشکلی در تامین دوباره آنها نیست. همچنین شرایط شست و شوی آنها بسیار ساده است ، با مواد خنثی به راحتی پاک شده و تمیز میشوند.

سازگاری بسیار بالا با محیط زیست :

در ساخت این نوع از کفپوش ها دقت بسیار بالایی به کار رفته است ، به گونه ای که در ترکیب آنها از مواد مصنوعی استفاده نشده و با محیط زیست بسیار سازگار هستند. به دلیل نداشتن مواد برگشت ناپذیر در ساخت کفپوش های بتنی میتوانید به راحتی از آنها استفاده کرده و دیگر نگران نجزیه نشدن آنها پس از چندین سال بعد از استفاده توسط طبیعت نباشید. این مدل از کفپوش سازگاری کامل با محیط زیست دارند.

 

ضد حریق و آتش سوزی هستند :

حتما برای شما هم بسیار اهمیت دارد و جای سوال است که واکنش این کفپوش ها در برابر آسیب هایی همچون آتش سوزی و احتراق چیست ؟ اگر بعد از مدتی مکان مورد نظر یا ساختمان دچار حریق شد این مواد طبیعی چگونه نسبت به آتش سوزی واکنش نشان خواهند داد؟ باید این نکته را ذکر کنیم. این مدل از کفپوش ها کاملا ضد حریق بوده و در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.

 

به گونه ای که در برابر آتش دچار کمترین آسیب خواهند شد. اگر برای شما این نکته بسیار اهمیت داشته باشد باید بگوییم با انتخاب کفپوش های بتنی ، انتخاب کاملا درستی را انجام خواهید داد.

 

معایب استفاده از کف‌پوش بتنی

  • امکان جذب رطوبت در صورت عدم زیرسازی مناسب
  • سطح بیش‌ازحد سخت و امکان آسیب دیدن افراد و اشیا در صورت افتادن بر روی آن
  • امکان کپک و قارچ زدن کف‌پوش در صورت مجاورت با رطوبت
  • نیاز به سیستم گرمایش از کف برای گرم نگه‌داشتن کف بتنی

 

نکته مهمی که در مورد کف‌پوش بتنی وجود دارد این است که اگر تصمیم به‌اضافه کردن و به‌کارگیری کف‌پوش سیمانی در سطح موردنظر دارید، باید در همان ابتدای کار در مورد تمامی ویژگی‌های این کف‌پوش مانند رنگ، تراکم، بافت و موارد دیگر به توافق برسید، چون امکان اصلاح و تغییر بعد از اجرا وجود ندارد. البته بعد از اجرا، امکان رنگ کردن سطح کار وجود دارد که مسلماً باحالتی که رنگ با بتن ترکیب‌شده باشد دارای تفاوت‌هایی خواهد بود. درصورتی‌که از کف بتنی موجود می‌خواهید استفاده کنید، باید سطح موجود را تا رسیدن به سطحی یکدست، صیقل داده و درنهایت پولیش دهید. کف‌پوش بتنی پولیش خورده می‌تواند نمای کف را بسیار منحصربه‌فرد و زیبا کند.

 

کاربرد کف‌پوش بتنی

کف‌پوش‌های بتنی در اکثر فضاهای داخلی مانند اتاق‌های نشیمن و خواب، سرویس‌های بهداشتی و حمام، راهروهای ورودی و سالن‌های خانگی و عمومی (مانند سالن‌های غذاخوری و ورزشی) آشپزخانه و هر فضای دیگری استفاده می‌شود. کف‌پوش بتنی با اکثر متریال‌های به کار گرفته‌شده در هر دکوراسیون داخلی نظیر چوب، فلز، کاشی، شیشه، پارچه مبلمان و پرده‌ها (پرده زبرا، پرده‌ کرکره و…)، بافت‌های مختلف و موارد دیگر، هماهنگی و هارمونی زیبایی پدید می‌آورد.

 

کفپوش بتنی، سطحی مسطح است از جنس بتن با ضخامتی حدود 65 میلی متر و سطحی سمباده با مقاومت و وزن مخصوص بالا مناسب محیط های باز، پرتردد و پر ترافیک در شرایط گوناگون آب و هوایی می باشد، که درمعماری امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

 

کفپوش بتنی بر اساس استاندارد 755 ملی ایران تولید می شود و برای کفسازی پارک ها ، معابر شهری و … مورد استفاده قرار می گیرد . کفپوش های بتنی دارای خاصیت ضدسایش و مقاوم در مقابل تغییرات جوی می باشند.

 

کاربرد اصلی این کفپوش ها در پیاده روها و معابر، کفسازی پالایشگاه ها و اماکن سوختگیری، کف سازی پارکینگ ها و انباری ها کف سازی صنعتی، بهداشتی و تزئینی می باشد.

 

از ویژگی های این محصول قابلیت نصب آن به صورت خشکه چینی است که نیاز به دوغاب نداشته و فواصل ناشی از برآمدگی های روی سطح جانبی آن پس از نصب توسط ماسه بادی پر خواهد شد. کفپوشهای فوق در رنگ خاکستری ، قهوه ای و قرمز با استفاده از پیگمنت بتنی تولید می گردد. از مهمترین ویژگی های این محصول قابلیت جابجایی و تغییر چیدمان در هر زمان حتی پس از نصب کامل آن می باشد.

کفپوش بتنی دارای سطحی مسطح و از جنس بتن هستند که با سمباده و با مقاومت بالا تهیه می‌شوند و در معماری‌ های امروزی بشدت مورد استفاده قرار می گیرد.

این کفپوش ها در دو سطح رویی و سطح بستر ساخته‌ شده که سطح رویی هنگام استفاده از کفپوش نمایان می‌شود و در معرض سایش قرار می‌گیرد. مصالح ریز دانه ها و یکنواختی که استفاده می‌شود در سطح زیری آن قرار گرفته و پس از چیدمان کفپوش ها در تماس با زمین نیستند و از مصالح درشت دانه طرحی برای ساخت لایه زیرین استفاده می‌شود.

 

کفپوش بتنی چگونه ساخته می شود؟

کفپوش بتنی به دو روش ویبره ای و پرسی ساخته می‌شود که در ادامه به توضیح هرکدام از این روش‌ ها خواهیم پرداخت.

 

روش ویبره ای :

در این روش از کفپوش های بتنی از روش لرزش دستگاه متراکم خواهند شد و به صورت ۱ لایه‌ ای تولید می‌شوند به دلیل استفاده از این روش این نوع از کف پوش‌ها دارای مقاومت فشاری بسیار بالاتری هستند و مقدار پایین‌ تری از آب را به خود جذب می‌کنند.

 

روش پرسی :

در این روش کفپوش های بتنی به‌ صورت دو لایه تولید خواهند شد و از طریق فشار دستگاه پرس متراکم می شوند. این روش یکی از کم‌ هزینه ترین و متداول‌ ترین روش‌ های تولید کفپوش های بتنی است.

 

کفپوش بتنی پرسی :

این کفپوش ها که در ابعاد و طرح‌ های گوناگونی تولید می شوند از طریق فشار پرس و در حقیقت بتن هستند که از جنس ماسه، سیمان و سنگ دانه‌ ها و پودر سنگ تهیه می شوند. معمولاً این‌ جور کفپوش و چیدمان منظمی که در کنار هم‌ دیگر دارند موزاییک نامیده می شوند.

 

موزاییک نام سنتی کفپوش های بتنی است و یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است و در پروژه‌ های راه‌ سازی و عمرانی و ساختمان‌ سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش ها در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارند.

 

همچنین در برابر نفوذ آب و یخ‌ زدگی به دلیل فشار پرس که به آن‌ ها وارد شده مقاومت بسیار بالا و مثال‌ زدنی خواهند داشت. همچنین در برابر شستشوی مداوم و تغییرات جوی بسیار انعطاف ‌پذیر می‌باشد.

 

این کفپوش ها پس از آماده شدن در قالب ریخته می‌شوند و توسط دستگاه پرس زیر فشار می روند تا آب از پوسته و هسته مرکزی آن‌ ها به بیرون ریخته شود در اثر خالی بودن پوسته و هسته آن از آب در مقابل یخ‌ زدگی بسیار مقاوم می شوند، و مناسب استفاده در فضاهای بیرونی مانند پارک‌ ها و پیاده‌ روهای شهری خواهند شد.

 

کفپوش بتنی ویبره ای :

این نوع از کفپوش ها که در اثر فشار دستگاه ویبره تولید می شوند، غالباً به‌ صورت تک لایه‌ ای هستند و کفپوش های ویبره ای که به روش سنتی تولید خواهند شد، قابلیت جذب آب بالایی دارند اما در برابر سرما امکان خرد شدن این کفپوش ها بسیار بالاست، بهتر است که از کفپوش های طبیعی استفاده کنیم و کاربرد این کفپوش ها برای محوطه‌ سازی حیاط ها و پارک‌ ها و استراحتگاه‌ ها، منازل و پارکینگ ها است.

این کفپوش‌ ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید تولید آن‌ ها به گونه‌ ای باشد که در برابر نفوذ آب و همچنین سرما و گرما انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی داشته باشد.

کفپوش های بتنی پیاده رو :

این نوع از کفپوش ها را حتما زیاد دیده اید ، کفپوش هایی که در پیاده رو ها به وفور به چشم میخورند ، حتی قسمت هایی هم برای نابینایان تعبیه شده اند و به صورت شیاردار هستند هم جز این دسته از کفپوش ها به شمار میروند. در انواع مختلفی وارد بازار شده اند و همچنین رنگ بندی بسیار زیادی دارند.

 

مناسب برای عبور و مرور و نصب در پیاده رو ها هستند. یکی از مقاوم ترین و بهترین گزینه ها در برابر ضربات و همچنین تغییرات جوی است. از نمونه این نوع از کفپوش ها میتوان به :

 

کفپوش های شیاردار ، کفپوش های نابینایان ، کفپوش های هلالی ، کفپوش های آی ، کفپوش های پوست ماری ، کفپوش های کنگره ، کفپوش های دمبلیکفپوش های شش ضلعی ، کفپوش پلیمری و … اشاره کرد. همچنین همانطور که در بالا ذکر شد دارای رنگ بندی بسیار متنوعی از قبیل : آبی ، زرد ، قرمز ، خاکستری و … در بازار وجود دارند. هر کدام از این نوع کفپوش ها دارای قابلیت ها و همچنین معایب بسیار زیادی است که در این مطلب نمی گنجند. برای استفاده از این نوع کفپوش ها لازم است حتما اطلاعات لازم را کسب کرده و کاملا با آنها آشنایی داشته باشید.

 

کفپوش های بتنی طرح سنگ :

شاید شما برای استفاده علاقه مند به طرح های قدیمی باشید. میتوانیم به شما پیشنهاد بدهیم میتوانید از کفپوش های بتنی با طرح و نقش و نگار های سنگی استفاده کنید. کفپوش های بتنی دارای مزایای کفپوش ها اما طرح هایی سنگی هستند. این کفپوش ها با ظاهری طبیعی و ساختاری بسیار مقاوم میتواند شما را در محقق ساختن خواسته دلتان یاری دهد.

 

همیشه سبک و سیاق سنگ های قدیمی و زیبا مخاطبین خاص خودشان را دارد. به همین دلیل است که عده ای هنوز استفاده از سنگ های طبیعی را بر استفاده از کفپوش های بتنی ترجیح میدهند. اما مزایای کفپوش بسیار بیشتر از سنگ های طبیعی است. صنعت ساخت موزاییک و کفپوش به همین علت ، دست به ساخت کفپوش هایی با طرح سنگ زده است و نیاز علاقه مندان به استفاده از طرح های طبیعی سنگ ها را برآورده کرده است.

 

شما با استفاده از این کفپوش ها مقاومت و سختی بالای کفپوش ها را در کنار ظرافت و ظاهری طبیعی خواهید داشت. لازم است حتما قبل از خرید و تهیه این نوع از کفپوش ها اطلاعات خود را درباره کاربری این کفپوش ها تکمیل کنید.

 

کفپوش های بتنی پیش ساخته :

این مدل از کفپوش های بتنی مناسب برای کارفرمایان و صاحب خانه هایی است که از سبک ساده و یکنواخت خانه یا محل کار خود خسته شده اند. این کفپوش ها بعد از شکل گیری در قالب ها ، و نصب در محل اجرا با الگوهای مختلفی در کنار هم قرار می گیرند و ظاهر ساده کار را با تکرار الگویی خاص از بین میبرند. ایجاد این الگوها در کنار هم برای ظاهری بسیار چشم گیر به محل کار یا خانه شما خواهد داد.

 

هزینه این مدل از کفپوش ها بسیار مقرون به صرفه و مناسب است و نصب آن به خودی خود هزینه ای در پی نخواهد داشت. اما اگر بخواهید آنها را به اشکال یا طرح ها یا حتی رنگ های دیگری سفارش دهید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

 

نصب کفپوش های بتنی پیش ساخته با توجه به نوع خاکی که در آن قرار میگیرد باید بر روی سطحی از ماسه و شن فشرده نصب و اجرا شوند تا مقاومت خود را حفظ کرده و همچنین ظاهری فوق العاده به محیط هدیه دهند. این محصول با داشتن فاصله ای بین قطعاتشان درون فواصل باید از ماسه و شن پر گردد تا مقاومت بیشتری داشته باشیم و ظاهری زیباتر را دریافت کنیم.

 

کفپوش های بتنی پازلی :

اجزای تشکل شده این محصول توسط دستگاه های ویبراتور متراکم خواهند شد ، این نوع از کفپوش ها با دستگاه ویبره به دو حالت خشکه چینی و تر ارائه می شوند. با حالت ویبره دستگاه اجزای تشکیل دهنده بتن متراکم می شوند.

همانطور که از نامشان پیداست مانند پازل در کنار هم قرار خواهند گرفت و ظاهری بسیار زیبا به محیط میدهند. از مزایای این مدل کفپوش ها میتوان به اجرای کامل در محیط ، بدون ایجاد لغزندگی کفپوش ها ، مقاومت بسیار بالا ، تحمل فشار بسیار زیاد ، و … اشاره کرد.

مناسب برای استفاده در پارک ها و پیاده روها هستند. این مدل کفپوش نصب فوق العاده سریع و آسانی دارند همچنین تعمیر آنها به سرعت انجام میشود. به دلیل صنعتی بودن این کار در صورت وارد شدن هر گونه آسیب به سرعت مورد جایگزین پیدا ، و تعمیر خواهد شد. کفپوش های پازلی مناسب برای نصب در کنار دریاها و استخرهاست. این گزینه دارای انواع بسیار زیادی است که هر کدام دارای قابلیت های فراوانی می باشند که در این بحث نمی گنجند.

 

کفپوش های بتنی ترافیکی :

یکی از مشکلات شهرسازی و دغدغه اصلی آنها این بوده است که برای ساخت بهتر شهرها مخصوصا در ناحیه تردد ماشین که سطح زمین احتیاج به استحکام بالایی دارد در عین حال باید کاملا مناسب عبور و مرور چرخ های ماشین باشد ، چیست ؟

با پیشرفت صنعت کفپوش سازی به این نتیجه رسیدند ، یکی از ایده آل ترین گزینه های مورد نظر که برای عبور و مرور بسیار در سطح شهر و حتی ماندن ساعت ترافیک و عبور ماشین های سنگین باری ، استفاده از کفپوش های بتنی است که به آن کفپوش های بتنی ترافیکی نیز گفته میشود.

این نوع از کفپوش ها دارای استحکام بسیار بالایی هستند ، به همین علت برای عبور و مرور شهری ، خیابان ها ، فضاهای پر تردد شهری در نظر گرفته میشود. این نوع از کفپوش ها دارای طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی هستند.

امروزه در پیشرفته ترین کشورها تا کشورهایی کوچک و حتی فقیر از این دست کفپوش ها برای شهر سازی استفاده میشود. این نوع کفپوش ها پاسخگوی نیاز صاحبان خودروها با کمترین آسیب به ماشین های سنگین و وسایل نقلیه بوده است. به گونه ای که قابلیت عبور و مرور حتی حیوانات و حتی انسان ها نیز بر روی این سطوح ممکن است.

 

کفپوش های بتنی آراکس :

شاید شما هم برای انتخاب بهترین کفپوش به دنبال فاکتور اصلی انتخاب آن ، یعنی استحکام بالا هستید. برای شما گزینه کفپوش های بتنی آراکس گزینه مناسبی است زیرا این مدل از کفپوش ها از نظر صنعتی دارای قدرت استحکام بسیار بالایی هستند ، قدرت کفپوش ها همیشه اولین فاکتوری است که سنجیده می شود ، زیرا هیچکس حاضر به داشتن محصولی زیبا اما بی کیفیت و بی دوام نخواهد بود.

 

به همین علت است که این روزها صنعت کفپوش سازی پیوسته در تلاش است که کیفیت ساخت محصولات خود را افزایش دهد. از این رو اولین موردی که محصولی در آن بررسی میشود کیفیت ساخت و دوام آن خواهد بود.

 

محصول با توجه به میزان کیفیت و همچنین استحکام و مقاومت آن قیمت گذاری خواهد شد. کفپوش بتنی آراکس همچنین خود به تنهایی دارای سه نوع از کفپوش های پلیمری، ملاتی ، پاششی می باشد. ما در این قسمت میخواهیم مفصلا به توضیح هر کدام از این مدل ها بپردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این مدل از کفپوش ها هستید حتما ادامه این مقاله را با ما همراه باشید.

 

کفپوش های بتنی آراکس ملاتی :

این نوع از کفپوش ها مناسب برای تعبیه شدن در کف کارگاه ها ، کارخانه ها و … می باشد. به دلیل داشتن کیفیت و استحکام مطلوب مناسب با شرایط و محیطی است که مورد ضربات بسیار سنگین قرار خواهند گرفت.

 

این محصول از سنگ ریزه های سخت و سیمان تهیه شده اند. همچنین این محصول خاصیت رنگ پذیری دارد و به همین دلیل میتوانند نیاز تنوع طلبی مخاطبین خود را نیز ارضا کنند.

 

این محصول به سادگی تمیز می شوند و همچنین مناسب تردد برای وسایل سنگین و لیفتراک هستند ، موارد استفاده از این نوع کفپوش ها در ایستگاه های مترو ، سردخانه ها ، پارکینگ ها ، فرودگاه ها ، کشتارگاه ها ، صنایع خودرو سازی و … می باشند.

 

تا کنون تنها بتنی که در صنعت پاسخگوی نیاز بسیاری از خواسته ها بوده است این نوع از کفپوش های بتنی بوده و با توجه به رنگ بندی مختلف و داشتن خصوصیات های بیان شده نسبت به بتن های مشابه شرایط ایده آل تری نسبت به باقی کفپوش های بتنی رقیب دارند. با توجه به مکان های قید شده و مناسب برای استفاده از این نوع کفپوش ها ، استفاده از این مدل بتن در منازل شخصی فقط هزینه ای اضافه در پی خواهد داشت.

 

کفپوش های آراکس پاششی :

یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب کفپوش ها ، اندازه و وزن محصول است ، کفپوش های آراکس پاششی که نوعی از کفپوش های ملاتی هستند وزنی بسیار سبک دارند. و کاربرد آنها در سقف ها و پارکینگ ها می باشد.

 

این محصول با توجه به کاهش قابل ملاحظه بار سازه منجر به کاهش وزن اصلی کار و پروژه اصلی میشود به همین دلیل است که مناسب برای استفاده برای حتی در سقف ها می باشد. این محصول به صورت پودر بوده و بر روی لایه ای تازه از بتن قابل اجرا هستند.

 

با این روش نصب و تولید دارای استحکام بسیار بالایی هستند. و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نمایش میدهند. از موارد استفاده آن میتوان به استفاده در چایخانه ها ، انبارهای نگهداری کالاها ، مراکز عمومی بهداشتی ، دستشویی های عمومی ، راه آهن و … می باشد.

 

همچنین دارای رنگ بندی متنوعی هستند که مناسب برای انواع سلایق گوناگون می باشند. البته با توجه به ضخامت کمی که دارند باید حتما قبل از تصمیم گیری به تهیه آنها اطلاعات خود را در مورد این محصول کاملا تکمیل کنید.

 

کفپوش های آراکس پلیمری :

شاید با توجه به بیانات بالا ، شما هنوز به دنبال استحکامی بالاتر باشید. جواب شما در این قسمت از مقاله ماست. کفپوش های آراکس پلیمری با داشتن قابلیت های پاششی و ملاتی ، همچنین دارای استحکام و تحمل بار بسیار بیشتری از دو مدل نقل شده است.

به همین دلیل است که این مورد بیشتر برای صاحبان کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از کفپوش ها دارای سطحی صاف و بدون لغزندگی هستند. همچنین شرایط نصب ایده آل تری نسبت به دو مورد بیان شده دارند.

 

این مدل از کفپوش ها نیازی به تخریب و آماتور بندی نداشته و به راحتی نصب میشوند. دارای رنگ بندی متنوعی هستند و علاوه بر مزایای بالا میتواند تا حدودی پاسخگوی نیاز تنوع طلبی مخاطبین خود نیز باشند.

 

بهتر است که برای انتخاب این مدل از کفپوش ها با توجه به شرایط نصب آسانی که دارند موقعیت فعلی مکان خود را بسنجید و با توجه به شرایط موجود اقدام به تهیه و خرید و نصب کفپوش های مورد نظر خود کنید. استفاده از پلیمر در این نوع کفپوش ها سبب ایجاد قدرت چسبندگی بالایی شده و به راحتی نصب میشوند.

 

روش های نصب کفپوش های بتنی چیست ؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که پرسیده میشود این است که کفپوش های بتنی چگونه نصب میشوند؟ باید بگوییم این کفپوش ها به سه روش اجرا می شوند. ما میخواهیم در این قسمت به این سه روش اجرا اشاره ای داشته باشیم.

 

روش نصب ماله کش فلزی :

این یکی از متداول ترین روش های اجزای کفپوش های بتنی است که برای اجرای کار کفپوش بتنی براق بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

روش نصب جلا دادن کفپوش های بتنی :

در این روش که بسیار شباهت به روش نصب قبلی دارد ، روش هایی برای جلا دادن به کفپوش استفاده میشود که باعث درخشان شدن آن نیز خواهد شد.

 

روش نصب صیقلی کردن کفپوش های بتنی :

این روش برای ایجاد سطحی صاف و صیقلی مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش سطوح کفپوش توسط سمباده های صنعتی صیقل داده شده تا به سطحی یکدست و یکنواخت برسد.

 

پرداخت کار به کفپوش های بتنی

حتما شما هم به دنبال ظاهری دلچسب تر و زیباتر هستید. ما در این قسمت از مقاله برای شما چند نمونه از متریال های کاربردی و مهم را معرفی میکنیم تا با استفاده از آنها در کنار کفپوش های بتنی بتوانید ظاهری بسیار زیبا و چشم نواز تر به کفپوش های مورد استفاده خود بدهید.

 

اگر شما هم به ظاهر کار اهمیت میدهید باید بدانید که این کار هزینه بر خواهد بود اما نتیجه آن فوق العاده میشود. استفاده از این نوع متریال ها نمای کار شما را بسیار چشم نواز خواهد کرد. حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

استفاده از خمیرهای جلا دهنده کفپوش های بتنی :

یکی از مواردی که به ظاهر کار شما نمایی بسیار زیبا هدیه میدهد استفاده از خمیرهای جلا دهنده است. این خمیرها بعد از قرار گرفتن بر روی سطح کفپوش به سرعت بر روی آن جذب شده و باعث یکدست شدن سطح بتن ها خواهند شد به همین علت جلوه ای بسیار زیبا بر روی کار شما خواهند داشت. بهتر است در مورد استفاده از این نوع خمیرها حتما قبلا تحقیق کرده و سعی کنید بهترین مورد انتخابی را استفاده و از افراد حاذق در این حوزه کاری مشورت بگیرید.

 

استفاده از بتن های متخلخل :

بتن های متخلخل مخلوطی از بتن ها هستند که هیچ گونه مقدار ماسه ای در ساختار خود ندارند تا ایجاد حفره کند به همین دلیل آب به داخل آن تحت هیچ عنوان نفوذ نخواهد کرد. یکی از گزینه هایی است که هزینه بر خواهد بود اما برای ایجاد جلوه ای متفاوت به ساختمان های صنعتی به کار میرود پس از جایگذاری به سرعت شکل و فرم خود را به دست می آورند. همچنین مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. ظاهری خام و ناهموار که پس از نصب و اجرای کار به صورت بسیار منحصر بفرد عمل خواهند کرد.

 

استفاده از پودر جلا دهنده در کفپوش های بتنی :

اگر به دنبال متریالی قابل دید میگردید باید به شما بگوییم استفاده از پودرهای جلا دهنده گزینه مناسب شماست. این گزینه مناسب برای ساختمان هایی است که به شکل صنعتی طراحی شده و اجرا میشوند. همچنین به دلیل اینکه این محصول در معرض دید قرار دارد فوق العاده جلوه ای چشم نواز و زیبا بر روی کفپوش های بتنی ایجاد می کند. بهترین گزینه و مقرون به صرفه ترین گزینه برای کسانی است که میخواهند با دردسری کمتر زیبایی را به محیط خود هدیه دهند.

 

استفاده از بتن های رنگی :

یکی از گران قیمت ترین متریال های موجود در بازار فعلی ، استفاده از بتن های رنگی است. اگر شما به دنبال محیطی سرزنده و شاد هستید میتوانید با صرف هزینه ای بالا ، از بتن های رنگی استفاده کنید. اشتباه نکنید بتن های رنگی با بتن های رنگ آمیزی شده تفاوت های بسیاری دارند. به دلیل به کار رفتن رنگ در بتن های این متریال ظاهری بسیار شاداب و سرزنده به محیط شما وارد میشوند. اما قبل از انجام این کار حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید زیرا هزینه این کار بسیار بالا خواهد بود .

استفاده از بتن های رنگ آمیزی شده در کفپوش های بتنی :

و اما آخرین متریال معرفی شده ، استفاده از بتن هایی است که رنگ آمیزی شده اند. این گزینه بر پایه رنگ های مصنوعی است. و بتن ها در حقیقت پس از ساخت مورد رنگ آمیزی قرار میگیرند. نسبت به بتن های رنگی دارای قیمت کمتری هستند اما کیفیت کار بتن های رنگی از بتن های رنگ آمیزی شده بسیار بیشتر خواهد بود. مناسب برای کسانی است که به ظاهر محیط اهمیت میدهند اما قیمت متریال برای آنان نیز اهمیت ویژه ای دارد.

 

نکاتی برای نگهداری کفپوش های بتنی :

نحوه صحیح نگهداری و مراقبت منظم از کفپوش‌ ها باعث می‌شود که طول عمر آن‌ ها افزایش پیدا کند و اگر به‌ درستی از کفپوش ها مراقبت کنیم، چندین سال نیاز به بازسازی مجدد نخواهند داشت کفپوش هایی که به دلیل سهل‌ انگاری به بازسازی پیدا می‌کنند می‌‌توان با رعایت مواردی که ذکر می‌شود طول عمر آن‌ ها را افزایش دهید. البته باید این نکته را بدانید که این کفپوش ها شامل گارانتی نمی‌شوند افزایش طول عمر کفپوش های بتنی می‌توانید از روش‌ هایی استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ های ایجاد شده :

بتن دارای ساختمانی بسیار سخت و مقاوم است اما به دلیل استفاده از ماسه و شن ها دارای منافذی می‌باشد که مایعات را درون خود نگه میدارد. بنابراین اگر درون سطح کفپوش‌ ها مایعاتی از قبیل آب‌ میوه‌ ها وارد شد، سعی کنید که در اسرع وقت این مایعات را پاک کرده، زیرا هر چقدر که مایعات دیرتر از روی سطح کفپوش ها پاک شوند لکه‌ های تیره تری را از خود بجای خواهند گذاشت.

 

اهمیت دادن به بهداشت کفپوش های بتنی می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش داده و سالیان سال به طول عمر آن‌ ها برای شما اضافه کند مایعات به سرعت باید از سطوح کفپوش ها پاک شده و کفپوش ها به حالت اولیه باز گردند. زیرا از مواد طبیعی کفپوش‌ ها تهیه شده‌ اند و به محض ورود هرگونه مواد مایعاتی می‌تواند ساختار کفپوش‌ ها خرد شده و از بین برود و این خود نیازمند بازسازی مجدد است و می‌تواند باعث کاهش طول عمر کفپوش های بتنی شود.

 

گرما بخشیدن به کفپوش های بتنی :

بعضی از کفپوش های بتنی دارای ظاهری زیبا و یا سرد هستند، این ویژگی برای بعضی از افراد ممکن است که ناخوشایند باشد همچنین این کفپوش ها ممکن است که در زیر پا بسیار سفت و احساس درد و سرما برای شما به همراه داشته باشد برای گرم کردن فضاهایی که از این نوع کفپوش ها در آن استفاده می شود می‌توانید از سیستم های گرمایشی که از کف شروع به کار می‌کنند. استفاده کنید و یا می توانید از فرش استفاده کنید تا از میزان سردی محیط کم کنید، این کار باعث می‌شود که در فصول سرد زیر پای شما گرم باشد و همچنین میزان انعکاس صدا به حداقل برسد سعی کنید که اجازه دهید نور خورشید به داخل بتابد از رنگ‌ های زیاد در طراحی استفاده کنید.

 

ممکن است که این سرما برای شما پا درد و حتی درد در ستون فقرات به همراه داشته باشد. بهتر است که قبل از تهیه این نوع از کفپوش‌ ها به فکر سیستم گرمایشی برای کف محیط باشید تا به مشکلات ناشی از سرمای این کف‌ پوش ها جلوگیری کنید.

 

برای نگهداری از کفپوش های بتنی منظم باشید و برنامه داشته باشید :

یکی از مطمئن‌ ترین روش‌ ها برای افزایش طول عمر این کفپوش های بتنی این است که برای نگهداری و نظافت آن‌ها برنامه‌ای منظم داشته باشید و طبق برنامه و مناسب با رفت‌ و آمد در محل شرایط نگهداری و نظافت را مهیا کنید. برای مثال در ساعاتی که تردد افراد و عبور و مرور کمتر است می‌توانید به نظافت کفپوش‌ ها را به‌عهده بگیرید و آن‌ ها را تمیز کنید البته باید بدانید که کفپوش های بتنی به دلیل استفاده از مواد معدنی به سرعت می‌تواند ذرات گرد و غبار را جذب کند و حتی اگر در ظاهر کفپوش تمیز باشند تا چندین روز می‌توانند آلوده و گرد و غبار و ذرات گرد و خاک باشند، به همین دلیل از جلا دهنده ها استفاده می‌شود همچنین این گرد و غبار می‌تواند شرایط اولیه خراب شدن کفپوش های بتنی را مهیا کند و نیاز به بازسازی را در این نوع کفپوش ها به جلو بیاندازد.

برنامه‌ ای منظم برای استفاده از سیلر داشته باشید :

سیلر یکی از موادی است که برای پاک کردن باقی ماندن لکه‌ها از روی سطوح کفپوش های بتنی استفاده می‌شود معمولاً کفپوش های بتنی براق تر چندین سالی یک‌ بار نیاز به استفاده مجدد پیدا می‌کند، اما به دلیل تنوع بسیار زیادی که سیلر ها در بازار فعلی دارند و شما بهتر است که به ‌دنبال سیلری بگردید که برای کفپوش خیلی براق ساخته شده‌ اند سیلر زدن کار بسیار راحتی است و قیمت آن بسیار ارزان بوده و شما در طی چندین ساعت می‌توانید اینکار را انجام دهید بعد از استفاده از سیلر بر روی کفپوش‌ های خود باید از کفپوش ها مراقبت کنید.

 

از محصولات و ابزارهای مناسب نگهداری استفاده کنید :

این‌که شما بتوانید کفپوش‌ ها را به راحتی نگهداری کنید بسیار اهمیت دارد، نگهداری شما باید به‌ صورت منظم و با استفاده از ابزار آلات مناسب صورت بگیرد.

 

برای آسیب نرساندن به کفپوش ها مثلاً برای نظافت کفپوش بتنی بهتر است که از هر دو روش دستی یا استفاده از تجهیزات اتوماتیک استفاده شود، البته روش دستی بیشتر توصیه می‌شود زیرا در این روش شما با دقت بیشتری کار انجام می‌دهید و حتی ممکن است که متوجه قسمت‌ های آسیب دیده شوید.

 

بهتر است که برای نظافت و تمیز کردن کفپوش از روش‌ های دستی استفاده کرده و برای از بین بردن گرد و غبار از یک میکرو فیبر در جهت آسیب نرساندن به سطح رویی کفپوش های بتنی استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از جارو برقی ممکن است که سطح کفپوش آسیب رسانده و باعث خراش بر روی سطح رویی کفپوش شود و یا استفاده زیاد از مواد شوینده می‌تواند سطح رویی آن را از بین ببرد.

 

بهتر است از مواد شوینده خنثی استفاده کنید و استفاده تنها از آب برای تمیز کردن و کفپوش ها مناسب نیست به هیچ عنوان از تمیز کننده هایی که حالت اسیدی دارند مانند سرکه و سفید کننده‌ ها استفاده نکنید زیرا این‌ گونه از تمیز کننده های شوینده‌ ها باعث می‌شود که سطح رویی کفپوش از بین برود و برای از بین بردن جرم و کثیفی لایه رویی کفپوش ها نیز از بین خواهد رفت.

 

اگر مواد شوینده برای مدت زیادی بر روی کفپوش بماند و بر روی آن خشک شود حالت غباری بر روی آن پیدا کرد و رنگ آن را تغییر می‌دهد.
بهتر است که برای استفاده از مواد شوینده به یک‌باره تمام سطح کفپوش را از این مواد پر نکنید تا به راحتی بتوانید آن را خشک کنید.

 

استفاده از مواد شوینده به شرطی مجاز است که بتوانید به‌ سرعت آن را از سطح کفپوش خشک کرده و اجازه ندهید تا جذب کفپوش‌ ها شوند. همچنین باید این نکته را بدانید که اگر تصمیم به استفاده از تی و آب گرفتید مطمئن باشید که هر دوی آن‌ ها تمیز هستند و استفاده از پدهای سفت و خشن می‌تواند باعث ایجاد خراش و آسیب‌ دیدگی بر روی سطح‌ های کفپوش بتنی شود بهتر است که اگر از تجهیزات اتوماتیکی استفاده می‌کنید چرخ‌ هایی که به‌ کار رفته در این تجهیزات باید پلاستیکی یا پس از جنس بسیار نرم باشند تا از ایجاد خراش جلوگیری کند. اگر از پد استفاده می کنید استفاده از پدهای سفید رنگ توصیه می‌شود و این پدها برای پاک کردن کف‌ پوش های بتنی بسیار مناسب هستند.

 

از موادی که آسیب زننده هستند استفاده نکنید :

از موادی که به سطح کفپوش آسیب می‌زنند تحت هیچ عنوانی استفاده نکنید زیرا این مواد می‌توانند باعث از بین رفتن سطح رویی کفپوش ها شوند و این نظافت برای شما بسیار گران تمام خواهد شد و باعث آسیب‌ دیدگی می‌شود،که نه‌ تنها شامل گارانتی نمی‌شود بلکه باعث بازسازی زودرس کفپوش ها می‌شود از چسباندن چسب‌ های کاغذی بر روی سطح کفپوش ها جداً اجتناب کنید، زیرا این چسب ها از کفپوش‌ ها به سختی جدا می‌شوند و باعث آسیب‌ دیدگی آن‌ها خواهد شد.

 

همچنین استفاده از وکس ها یک اشتباه رایج و بسیار بزرگ است و می‌تواند سطح رویی کفپوش را کاملاً از بین برده و چهره‌ ای بسیار زننده و زشت به آن هدیه دهد. استفاده از محصولات رقیق کننده به‌ طور کلی کاملاً باید فراموش شود، زیرا این مواد باعث از بین رفتن و کم‌ رنگ شدن سطح رویی به کف‌ پوش و خورده شدن سطح رویی خواهد شد. استفاده از شوینده‌ هایی که در ترکیبات آن‌ها اسید استفاده می‌شود می‌تواند باعث از بین رفتن جدی و کف پوش‌ها شود بعد از نصب کفپوش بهتر است که تا سه روز اول هیچ‌ گونه مایعاتی از قبیل آب بر روی سطح کفپوش ریخته نشود.

 

موارد استفاده از کفپوش های بتنی چیست ؟

استفاده از کفپوش های بتنی در سیستم های روسازی کف جهت جلوگیری از لغزندگی و سرخوردگی افراد و وسایل در سطح زمین ، ساخت لایه های رویی جایگاه های سوخت گیری و پالایشگاه های نفتی و … برای ساخت محیطی مناسب و افزایش کارایی محیط ها ، ساخت لایه های رویی و استفاده از این نوع کفپوش ها در صنعت کفسازی صنعتی و حتی کفسازی های تزیینی برای افزایش کیفیت و زیبایی ، استفاده از این کفپوش ها در شهرسازی و عبور و مرور شهری ، ساخت معابر و پیاده رو ها ، هشدار دهنده ها و حتی سرعت گیرها از این دست کفپوش ها استفاده خواهند شد.

افزایش کارایی و کیفیت در محیط هایی که سطوح بیشتر در معرض سایش و ساییدگی قرار دارند به منظور کنترل کیفیت کفپوش ها و همچنین افزایش کارآیی آنها ، استفاده از این نوع کفپوش ها در رویه رمپ ها ، شیپ ها و پیچ ها به منظور افزایش کیفیت و حفظ استقامت ، مقاومت بسیار بالا در شرایط سخت و تحمل بسیار زیاد فشار ، استفاده از این کفپوش ها در بندرگاه ها انبارها و حتی پارکینگ های عمومی و منازل به دلیل داشتن مواد معدنی بسیار با کیفیت و مقاومت و تحمل بسیار بالای فشار در برخورد با ماشین ها و وسایل بسیار سنگین ، استفاده از این نوع کفپوش ها در محوطه های بیرونی و حتی استفاده در کف پله ها و راه رو های بیرونی ، استفاده زیاد در محیط های خارجی مخصوصا در شهرسازی که در معرض فرسایش و تغییرات جوی زیاد قرار خواهند گرفت ، استفاده از این کفپوش ها در تقاطع ها ، پیاده روها و سطح معابر شهری.

 

جمع بندی مطلب

در این مطلب مفصلاً درباره کفپوش های بتنی با شما صحبت کردیم. کفپوش های بتنی دارای سطحی مسطح و از جنس بتن هستند که با سمباده و با مقاومت بسیار بالا تولید می‌شوند و در معماری امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش های بتنی به دو روش ویبره ای و پرسی ساخته می شوند. در روش ویبره ای با استفاده از دستگاه و با لرزش متراکم خواهند شد و به‌ صورت تک لایه‌ ای تولید می‌شوند.

 

این روش دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی هستند و مقدار پایین‌ تری از آب را به خود جذب می‌کند در روش پرسی با استفاده از دستگاه پرس لایه رویی متراکم خواهد شد و به دو لایه زیرین و رویی ساخته می شود. کفپوش های بتنی پرسی دارای ابعاد و طرح‌ های گوناگونی هستند و از جنس ماسه، سیمان و سنگدانه‌ ها تولید می‌شوند.

 

همچنین در برابر شستشو و تغییرات جوی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند این کفپوش ها پس از آنکه در قالب ریخته می شوند زیر دستگاه پرس می روند تا آب از پوست و هسته آن‌ها به بیرون ریخته شود، در اثر خالی بودن هسته مرکزی از آب مقاومت بسیار بالایی را بدست خواهند آورد.

 

کفپوش های بتنی ویبره ای در اثر دستگاه ویبره تولید می‌شوند و به صورت تک لایه و به روش سنتی تولید خواهند شد. این کفپوش ها ممکن است که در اثر سرما دچار خرد شدن شوند و دارای انعطاف‌ پذیری زیادی در برابر گرما می باشند .

 

انواع کفپوش های بتنی را می‌توانیم به

کفپوش های بتنی پیاده‌ رو، کفپوش های بتنی طرح سنگ، کفپوش های بتنی پیش‌ ساخته، کفپوش های بتنی پازلی، کفپوش های بتنی ترافیکی، کفپوش های بتنی آراکس که کفپوش های بتنی آراکس به سه دسته کفپوش های بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری تقسیم می‌شوند.

 

در بالا توضیح هر کدام از این موارد مفصلاً پرداختیم. مزایای این کفپوش های بتنی به دوام بسیار بالایی آن‌ها می‌توانیم اشاره کنیم که این کفپوش ها دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی هستند و حتی در برابر پایه‌ های وسایل سنگین و حتی ماشین‌ ها یا حتی پنجه حیوانات مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.

 

از دیگر مزایای آن‌ها به تنوع رنگ و طرح آن می‌توانیم اشاره کنیم که این روزها بشدت مورد استقبال واقع می‌شوند و دارای اشکال و طرح‌ های گوناگونی هستند.

 

از دیگر مزایای این کفپوش ها می توانیم به سهولت در نگهداری اشاره کنیم. این کفپوش‌ها دارای روش نگهداری بسیار ساده ای هستند و همچنین سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارند و می‌توانند جذب محیط زیست شوند، ضد حریق و آتش‌ سوزی هستند و در برابر آتش انعطاف بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد.

 

روش نصب کفپوش های بتنی

روش‌ های نصب کفپوش های بتنی به سه صورت است که روش اول روش استفاده از ماله کش فلزی است که یکی از متداول‌ ترین روش‌ های اجرایی کار کفپوش می‌باشد.

 

روش دوم نصب جلا دادن کفپوش های بتنی است که بی‌ شباهت به روش قبلی نیست و باعث درخشان شدن کفپوش ها می‌شود و روش نصب سوم روش صیقلی کردن کفپوش هاست که با استفاده از سمباده های صنعتی سطوح کفپوش صیقل داده می‌شود و به سطحی یکدست و یکنواخت خواهیم رسید.

 

در ادامه مطلب به پرداخت کار به کفپوش های بتنی پرداختیم که با استفاده از چه متریال هایی می‌توانید ظاهری جذاب‌ تر و زیباتر را به کفپوش های مورد استفاده خود هدیه دهید استفاده از خمیر های جلا دهنده یکی از مواردی است که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید تا سطوح بسیار درخشانی را برای خود به همراه داشته باشد.

 

همچنین استفاده از بتن‌های متخلخل می‌تواند شما را در ظاهری بسیار منحصر به‌ فرد یاری کند استفاده از پودرهای جلا دهنده می‌تواند متریال مورد علاقه شما باشد که جلوه ای بسیار چشم نواز به محیط مد نظر شما می‌دهد.

 

هزینه بالا بتن های رنگی

همان‌ طور که در بالا اشاره کردیم استفاده از بتن‌ های رنگی یکی از گران‌ ترین متریال‌ های مورد استفاده و موجود در بازار است که می‌تواند هزینه‌ ای بسیار زیاد را به‌ همراه داشته باشد.

 

اما کیفیت این کار بسیار بالاست و ظاهری فوق‌ العاده را به نمای کار شما خواهد داد. استفاده از بتن‌ های رنگ‌آمیزی شده نسبت به بتن‌ های رنگی دارای قیمت کمتری هستند و از نظر کیفیتی در مقایسه با بتن‌ های رنگی در سطح پایین‌ تری قرار خواهند گرفت.

 

نکاتی برای نگهداری کفپوش های بتنی در ادامه این مطلب بیان کردیم که می‌تواند طول عمر بیشتری را به کار شما را هدیه دهد و پاک کردن لکه‌ های ایجاد شده بر روی سطوح کفپوش که از روش‌ هایی است که می‌تواند از افزایش طول عمر آن‌ها کمک بسیاری کند و بازسازی کفپوش را تا سالیان سال به تعویق بیندازد و گرما بخشیدن به کفپوش های بتنی و جهت جلوگیری از پا درد و همچنین داشتن فضایی گرم‌ تر و کاهش انعکاس صدا در محیط یکی دیگر از روش‌ هایی است که می‌توانید از آن بهره بگیرید.

 

همچنین برنامه منظمی برای نگهداری از کفپوش ها داشته باشید مثلاً در ساعاتی که رفت‌ و آمد کمتر است وظیفه نظافت کفپوش‌ ها را به‌ عهده بگیرید. از سیلر ها استفاده کنید و به دنبال سیلر باشید که برای کفپوش های خیلی براق استفاده می شود زیرا این کار می‌تواند شما را یاری کند تا از کفپوش ها بهتر مراقبت کنید.

 

از محصولات و ابزار آلاتی استفاده کنید که برای کفپوش های شما آسیبی به همراه نخواهند داشت، می‌توانیم از این ابزارآلات به استفاده از تجهیزات اتوماتیک برای نظافت کفپوش اشاره کنیم که می‌تواند شما را یاری دهد.

 

همچنین ابزار آلات باید دارای چرخ‌ هایی نرم و ضد خش باشند تا آسیبی به سطوح رویی کفپوش نرساند همچنین استفاده از موادی که به کفپوش آسیب نمی‌زنند بسیار توصیه می‌شود از مواد شوینده هایی استفاده کنید که دارای مواد اسیدی کمتری هستند و باعث خوردگی و از بین رفتن کفپوش های شما نخواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان