هفت روز هفته

دوده و خاک میتواند به آسانی بر روی سنگ های مصنوعی تزئینی ویا آنتیک موجود در منزل شما بشیند. برای لذت بردن از زیبایی سنگ های تزئینی باید آن ها را تمیز کرد. نظافت سنگ های مصنوعی ، سنگ های تزئینی و یا سنگ آنتیک همچون جدول بتنی  پروسه ای ساده است که با استفاده از موادی که از قبل در خانه دارید انجام میشود وسایل مورد نیاز: پارچه برای جلوگیری از ریختن قطره بر روی زمین دو عدد سطل آب داغ مواد شوینده با درصد کم و خفیف برس زبر چند عدد حوله ی کوچک دستکش پلاستیکی (چهارپایه ) در صورت نیاز با آماده کردن زمین زیر سنگ تزئینی شروع کنید و پارچه را برای جلوگیری از کثیف شدن بر روی زمین پهن کنید.

براق کردن سنگ یک روش زیبا و ماندگار برای افزایش جلوه و زیبایی سطح سنگ‌هاست. این فرآیند به وسیله تخته‌کاری و پولیش قوی به انجام می‌رسد و معمولاً برای سنگ‌های مرمری، گرانیتی و تراورتن استفاده می‌شود. خرید بتن اکسپوز هم از مراحل مهم در ساخت و نوسازی ساختمان‌ها است که باعث ایجاد پایه و پشتیبانی محکم برای سازه‌های بتنی می‌شود. این مواد با کیفیت و مناسب، اساسی برای پروژه‌های ساختمانی می‌باشند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

 

براق کردن سنگ نما

براق کردن سنگ نما باعث افزایش زیبایی در نمای ساختمان می شود. این کار را می توان در خصوص تمام متریال به کار رفته در نما به خصوص بتن اکسپوز انجام داد. زیرا به مرور زمان نما دچار تیرگی و کدر شدگی می شود و این مساله به دلیل آلودگی های هوایی صورت می گیرد. در براق کردن سنگ نما از مایع رزین و جلا دهنده سنگ استفاده می شود که به آن واکس نما نیز گفته می شود. اما براق کردن نما چه مزایایی برای ساختمان دارد؟

 

 

مزایای براق کردن سنگ نما

 

از بین بردن منافذ سنگ

بسیاری از مواد ساختمانی از جمله آجر، انواع سنگ‌های ساختمانی و کف پوش بتنی دارای منافذی ریزی در سطح خود هستند. این منافذ می‌توانند به مرور زمان آب و آلودگی را جذب کرده و در نهایت باعث ضعف و تخریب سنگ شوند. اما با استفاده از مواد شیمیایی مانند رزین، می‌توان علاوه بر براق کردن سنگ‌های نما و بتن اکسپوز، به از بین بردن و بستن این منافذ نیز پرداخت. این فرآیند به بهبود دوام و زیبایی نمای ساختمان کمک می‌کند و در حفظ و نگهداری ساختمان‌ها تأثیر مهمی دارد.

 

 

عدم نفوذ آب به سنگ

استفاده از مواد مناسب برای افزایش براقیت ساختمان می‌تواند نه تنها جلوه زیبایی را افزایش دهد، بلکه ساختمان را نیز در برابر نفوذ آب و خسارات ناشی از آن محافظت کند. در شهرهایی مانند شهرهای شمالی کشور که بارندگی باران و برف زیاد است، ضرور است تمام ساختمان‌ها از مواد مخصوصی ساخته شوند که جذب آب را کاهش دهند. این اقدام می‌تواند از خساراتی نظیر شل شدگی و سقوط سنگ‌ها در طول زمان جلوگیری کند و عمر مفید ساختمان را افزایش دهد. قیمت دال بتنی و سایر مواد مورد استفاده نیز باید مدنظر قرار گیرد تا پروژه‌های ساختمانی به صورت اقتصادی و مقرون به صرفه انجام شوند.

 

نو شدن سنگ ها

اغلب افراد بعد از گذشت سال ها از نمای ساختمان ترجیح می دهند سنگ ها را تعویض کنند و دلیل آن را تیرگی و کثیف شدن سنگ ها بیان می کنند. در صورتی که با استفاده از مواد مناسب می توان به میزان چشم گیری به براق کردن سنگ های نما کمک کرد. این روش علاوه بر افزایش زیبایی نما می تواند به عنوان یک ترمیمی نیز به کار برده شود. هزینه براق کردن سنگ نما از تعویض آن به مراتب کمتر است.

 

 

مراحل انجام کار

 

سنگ مصنوعی - ابنیه سازان مبتکر

 

پولیش سنگ یا براق کردن آن دارای روش های مختلفی است. همان طور که اشاره کردیم با استفاده از دو ماده می توانید اقدام به این کار کنید. در ادامه مطلب هر دو روش را برای شما بازگو می کنیم.

 

روش اول

در روش اول ابتدا باید سطح را از هر گونه آلودگی پاک کنید. اغلب ساختمان ها بر روی سنگ نمای آن ها دوده هایی تشکیل می شود که ظاهر ساختمان را تیره و کدر می کند. این مشکل معمولا در شهرهای بزرگ و صنعتی رخ می دهد. واکس زدن نما بر روی سنگ های آلوده هیچ تاثیری ندارد و زحمت و هزینه شما به هدر خواهد رفت. برای اینکه بتوانید سطح را به خوبی تمیز کنید می توانید از سنگ سابی نما نیز استفاده کنید. سنگ سابی نما به میزان چشم گیری موجب پاکسازی آن از هر نوع آلودگی می شود. بعد از اینکه نما به خوبی خشک شد می توانید اقدام به براق کردن آن از طریق رزین یا جلا دهنده سنگ کنید.

 

اگر قصد دارید از رزین استفاده کنید باید آن را در مخزن و جایگاه مخصوص بریزید زیرا دستگاه پالیشینگ برای این منظور وجود دارد. بعد از اینکه مواد را کاملا در دستگاه قرار دادید آن را روش کنید و بر سطوح مورد نظر بکشید تا به خوبی براق شود. عملیات پالیش باید به دقت انجام شود تا مطمئن شوید که تمام منافذ و نقاط مورد نظر پالیش شده اند . بعد از اینکه پالیش خشک شد به سراغ استفاده از فرچه نرم تر می رویم.

بعد از اینکه مواد پالیش کاملا خشک شد فرچه نرم را بر روی آن می کشیم. با این کار باعث می شویم که مواد پالیش از سطح جدا شوند و براقیت خود را به خوبی نشان دهند.

 

 

روش دوم

روش دوم که به آن روش سنتی نیز گفته می شود برای مواقعی کاربرد دارد که شما قصد دارید بخش کوچکی از سنگ را براق کنید. در غیر این صورت استفاده از روش اول معقول تر به نظر می رسد. در مواقع مختلفی لکه هایی بر روی سنگ ایجاد می شود که تمیز کردن آن ها نیاز به ابزارهایی مانند واکس و سنگ ساب ندارند و ترجیح می دهید که خودتان دست به کار شوید.

 

برخی از لکه های جزیی را می توانید به وسیله جوش شیرین برطرف کنید. بدین منظور مقداری از جوش شیرین را در مقداری آب ترکیب کنید و محلول به دست آمده را در محل مورد نظر بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه با یک دستمال تمیز کنید. اما اگر لکه ها عمق و سعت زیادی دارند فقط باید به وسیله سنگ سابی ترمیم شوند. به طور مثال لکه هایی که بر اثر جوهر نمک و اسید به وجود می آیند با جوش شیرین برطرف نخواهند شد. لکه هایی که از سوختن حاصل می شوند نیز در این دسته قرار می گیرند و برای پاکسازی آن باید دستگاه سنگ ساب را تا جایی بر روی سنگ حرکت دهیم تا لکه کاملا محو شود. برای بهبود نتیجه نیز می توان از پولیش یا واکس نیز بر روی آن استفاده کرد.

 

 

نکاتی در مورد تمیز کردن سنگ مصنوعی

 

  • با استفاده از آب داغ دو سطل را پر کنید.مقداری از ماده شوینده را درون یکی از ظرفها بریزید. تمامی وسایل خود که شامل سطل کف، سطل آب، یک برس زبر، چند حوله ی کوچک و دستکش های پلاستیکی میشود را به محل نظافت ببرید. دستکش های پلاستیکی خود را دست کنید. دستکش باعث جلوگیری از ایجاد خراش میشود.

 

  • از بالاترین قسمت سنگ مصنوعی ،سنگ دکوراتیو و یا سنگ آنتیک شروع کنید و رو به پایین کار کنید. برس شسشوی خود را داخل سطل آب و صابون فرو کنبد و بر روی سنگ مصنوعی،سنگ تزئینی و یا سنگ آنتیک بکشید. بعد از شستن چند سنگ، حوله ای را داخل سطل آب تمیز فروبرده و آب اضافه ی آن را بگیرید، سپس روی سنگ مصنوعی را با استفاده از دستمال خیس تمیز کنید تا کف از روی سنگ از بین برود. ممکن است در صورت نیاز این کار را دوباره انجام دهید. زمانی که دستمال کثیف شد، آن را با دستمال تمیز دیگری جایگزین کنید. آب کثیف را نیز در صورت نیاز با آب تمیز جایگزین کنید.

 

  • بعد از شستن تمام سطح سنگ مصنوعی، سنگ تزئینی و یا سنگ آنتیک، تمامی مواد شوینده را با استفاده از دستمال از روی آن پاک کنید. سنگ مصنوعی،سنگ تزئینی و یا سنگ آنتیک در اطاقی با جریان هوا زودتر خشک میشود پس بهتر است تا پنجره را باز نگه دارید. :نکات و اخطار سنگ های مصنوعی ، سنگ های آنتیک و یا سنگ های تزئینی معمولا هر چندسال یکبار نیاز به شستشو دارند .

 

  • اگر احساس کرید که مقدار بسیار زیادی آب از سنگ شره میکند، حوله را از پایین به بالا بکشید تا خشک شود. این به شما کمک میکند تا آب اضافی گرفته شود و بر روی زمین نریزید. صابون را کم کم استفاده کنید چرا که میخواهید آن را کاملا از روی سنگ پاک کنید.هر گونه صابون باقی مانده بر روی سنگ مصنوعی ، سنگ تزئینی و سنگ آنتیک میتواند باعث کثیفی و یا گرد و خاک شود که به علت چسبندگی به راحتی پاک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button